Det er maj, og jeg har stadig ikke taget julepynten ned. Kalenderlyset er kun nået til den 19. december. Jeg burde snart få pakket det hele sammen, men det er svært at tage sig sammen, når der ikke er andre end mig der ser det. Jeg fylder min tid ud med frivilligt arbejde og tusinde projekter, men indenfor i lejligheden er der stilstand. Jeg kigger væk fra kalenderlyset. Der er stille, men julepynten spøger. Tag dig sammen. Du kan godt. Jeg rejser mig og henter kasserne til julepynten i kælderen. Sætter musik på for at fylde tomrummet ud, for at komme af med følelserne.
Allerede da sangen sætter ind, kan jeg mærke vreden boble. Jeg begynder at tage ting op fra kasserne og sortere, mens jeg sidder på gulvet. Sangen trækker mig tilbage til koncerten. Jeg sidder alene og skriger med, da Nightmare begynder at spille. Tre uger senere har jeg terminsprøver, og de lover, at intet bliver aflyst. Samme dag lukker landet ned, og min verden ramler. Det gik ellers så godt for første gang i mit liv. Jeg har venner og er næsten glad.
Jeg finder dyrefigurerne, som hører til i skålen, hvor der lige nu er et stort rod af små, forskelligfarvede julekugler. Jeg hiver mere ud af poserne. Eksamenerne bliver aflyst, og vi får vores karakterer fra en algoritme. Vi kommer aldrig tilbage. Jeg får hue på i maj sammen med mine venner. I starten af juli får jeg mine karakterer. Algoritmen har forvandlet dem fra adgangsgivende til alt til under middel. Tak. Jeg græder, da jeg ser det og forsvinder ind på mit værelse. Sætter Nightmare på repeat og forsøger at ødelægge min hue. Ingen af mine venner er blevet ramt af algoritmen, tværtimod. Så jeg har min egen ensomme krise i coronakrisen, mens jeg prøver at beslutte min fremtid. No, I ain’t got nothing to smile about.
Jeg trækker vejret. Begynder at sortere julekuglerne efter farver. Der er alt for mange af dem, og sangen er lidt for distraherende. Jeg har lært den udenad. Jeg synger med til mine naboers store fornøjelse. And I might be okay but I’m not fine at all. Jeg skriger med på Fuck the patriarchy. Men jeg ved, at snart når vi til de linjer, der er skyld i, at jeg kan sangen udenad. But then he watched me watch the front door all night, willin’ you to come. And he said, “It’s supposed to be fun turning twenty-one.”
I november bruger jeg den første del af min 21-års fødselsdag på en træningsweekend med en gruppe 12-13-årige, som jeg skal have med til Sverige over nytår (vi kommer aldrig afsted, fordi COVID-19 vender tilbage). De er søde og har en gave med. Den anden del skal jeg bruge med mine forældre og lillebror. Men de er i gang med at renovere hans lejlighed og bliver forsinkede. Jeg når at høre sangen for mange gange og græde, inden de kommer.
Jeg er næsten færdig med at sortere julekugler, og jeg lægger pakkerne tilbage i poserne. Begynder at sætte mine dyrefigurer tilbage på deres plads.
Det var sidste gang, jeg fejrede min fødselsdag med andre. Lidt over to år senere spørger min veninde mig, om jeg ikke snart skal holde fødselsdag. Jeg svarer, at min fødselsdag var for tre måneder siden. Hun siger, at jeg kunne da holde noget i år. Jeg kigger på hende og siger, at vi jo ikke er den slags venner. Hun har heller ikke inviteret mig til sin, og at jeg i øvrigt har fejret min fødselsdag alene de sidste to år. “Hvorfor?” spørger hun. Fordi så har jeg i det mindste selv valgt det.
Jeg tager kalenderlyset, smider det ud. Bliver opslugt af sangen og kommer til at tænke på en mundtlig eksamen. Jeg er tilbage i april 2022 og er så stresset over, at jeg skal nå det hele. Jeg bliver ramt af lungebetændelse. I den periode snakker jeg ikke med min mor og er sengeliggende i to uger. I’m still pissed at my parents. Samtidig skal jeg starte nyt job og forsøge at klare mig igennem to kurser, som jeg har misset halvdelen af. I am just a little bit lost. Et gruppeprojekt kommer oveni, og jeg går til eksamen, selvom jeg ikke har kunne nå det hele. Jeg får 7, men bryder sammen. De andre tror, at jeg er sur over gruppearbejdet, og der mister jeg mine sidste studiekammerater. Samme aften ender jeg på psykiatrisk skadestue. Jeg finder drillenissen henne på rækken med cd’er og pakker ham nænsomt ned.
Things will turn out fine, though. Men det gør de ikke. Jeg stopper lige så stille med at komme til undervisningen. Jeg har alligevel ikke nogen at sidde med.
Jeg tager mig sammen og begynder at hente julefigurer i køkkenet. Første gang, jeg hører Motion Sickness, er i foråret 2022. Jeg hører sangen så mange gange, at den ender i min Spotify Wrapped. Fell on hard times a year ago. Was hoping you’d let it go and you did.
Jeg er en del af staben på en lejr og møder en leder, der går i en Phoebe Bridgers T-shirt. Da hun har et sammenbrud, er det Phoebe Bridgers, vi snakker om. Senere er lederen med til at give mig et sammenbrud. I can hardly feel anything, I hardly feel anything at all. Jeg ligger alene på et gulv og river mig i armene for første gang i næsten 10 år. Mine arme er røde flere dage efter, men jeg får med nød og næppe kravlet igennem den sommer, måske mest fordi jeg har fyldt den med Tour de France, sommerlejr, et sommerkursus, en solotur til Budapest og en psykiatrisk udredning. I have emotional motion sickness. Jeg har ikke så meget tid til at tænke. Julefigurerne er pakket væk, og det samme er mine følelser.
Jeg tillader mig selv at tage en pause fra oprydningen. Det er tid til at danse, bare lidt. Jeg hører denne her sang alt for mange gange på soloferie i Tyrkiet. Jeg tager afsted for at komme væk fra det hele. I wanna make, wanna make history. Mit bachelorprojekt bliver til en længere seance end planlagt. Det holder hårdt, og jeg skriver alene. Da jeg stadig er i laboratoriet, praktiserer en af mine vejledere at fortælle mig, at nu spiser han frokost, og jeg skal huske også at spise. Han spørger bare aldrig, om jeg kunne tænke mig at spise frokost sammen med ham og resten af forskningsgruppen.
Så jeg tager væk, til solskin og bottomless Cola Zero ved stranden i Tyrkiet. Jeg læser ti bøger, der intet har at gøre med mit projekt, og skriver løs. Det bliver til et bachelorprojekt i sidste ende og et sammenbrud efter mit forsvar foran mine vejledere og censor. But when’s the last time you saw a popstar spiral? Jeg fejrer det kun med at tage hjem til mine forældre. Jeg danser henimod vinduet.
Jeg begynder at binde snoren med plastikæbler og kanel ned fra gardinstangen. Kigger ind i den lukkede persienne. Måske skulle jeg trække den fra? Jeg kravler ned og drejer persiennen, så lyset fra gaden kommer ind.
Jeg kigger ud ad vinduet og stiller mig selv spørgsmålet fra sangens omkvæd. Have you ever been alone in a crowded city? Jeg tror aldrig, at jeg ikke har været alene i København. Jeg kigger ned på gaden og ser alle de andre leve deres liv. Cykle hjem fra arbejde. Gå med en barnevogn. Holde hånd med kæresten. Snakke med en ven. Her klokken to om natten føler jeg mig kun endnu mere alene. Der er en anden verden for mine fødder. Én jeg aldrig er blevet en del af. Jeg kigger væk fra vinduet og bliver ved med at pakke ned.
Der er stadig julepynt i min bogreol. Jeg tager det ned, men bliver distraheret af min lille stak af notesbøger. For et halvt års tid siden gik det op for mig, at jeg er kommet til at skrive en digtsamling til. There’s weightlessness in fantasy. Life’s heavy, but it’s gravity. Den begynder sit liv på et poesirefugium på Ungdomsøen. Vi skriver en antologi om ungemagt og afmagt. Jeg føler mest afmagt. Jeg skriver om samfundssorg. En tilstand jeg har været i, siden jeg var 16. En af de andre poeter snakker om sine planer om at læse kognitiv psykologi. Det eneste, jeg kan tænke på, er sangen Cognitive Dissonance, som jeg har hørt lidt for ofte på det seneste. Cognitive dissonance. Get too close - build a wall. Miss a friend? Never call. En anden deltager er en klassekammerat fra gymnasiet, og to til dukker op til vores fernisering for at se hende. When I lie up at night. Truth isn’t hard to find. Wake up and live with it. Hvor ville jeg ønske, at nogen var kommet for at se mig.
Det sidste, jeg mangler, er dekorationerne i entreen. Det var måske lidt dumt at begynde på det her så sent om aftenen. Det sætter for mange tanker i gang. Efter bacheloren beslutter jeg mig for, at jeg skal være et nyt menneske. Stay up on a Friday night. Got nowhere to go. Jeg skal gå til koncerter igen. Jeg skal møde op til forelæsningerne på kandidaten. Jeg starter på den et halvt år før min årgang. Jeg har efter 11 år forladt en ungdomsorganisation, der har formet mit liv. Hvad skal fylde tomrummet ud? Alt andet end ensomhed. Jeg henter min adventskalender. Folder mit navn sammen.
Jeg bliver uddannet verdensmålsambassadør. Har to koncerter ugen efter. Klimafolkemødet, Kulturmødet og introdag på kandidaten. Jeg tager hjem til mine forældre på weekend. Der er tradition for at se VM i landevejscykling. Min lillebror tager hjem om søndagen efter løbet. Jeg bliver til mandag, da det passer med, at jeg kan besøge en veninde, jeg ikke har set i flere måneder, på vej hjem. The days that go on and on. I don’t wanna believe it. Jeg snakker med min mor og er ved at tage sko på, da vi kan høre, at der er noget galt med min far. Vi løber ind i stuen. Min far er blå i ansigtet og trækker ikke rigtig vejret. Min mor og jeg kigger på hinanden, vender ham. Jeg løber ud efter min telefon. Ringer 112. Jeg starter bare med, at jeg skal bruge en ambulance nu til denne adresse. Min far trækker ikke vejret. Vi giver hjertemassage. Redderne kommer. Jeg panikker først, efter de kommer. Jeg løber ind til naboerne og spørger, om de kan passe hunden. Min far har fået hjertestop. Mine sokker er gennemblødte, og jeg ringer til min veninde for at sige, at jeg ikke kommer. Der er gået ni minutter, fra jeg står og tager sko på, til jeg har lagt på til min veninde. I don’t know how to stop this feeling, so I’m gonna stop feeling.
De sidste ting bliver pakket ned. Der ser så tomt ud uden juledekorationerne. Sådan ryger den gode start på kandidaten. Min far får endnu et hjertestop på hospitalet om onsdagen. Han overlever. De to koncerter virker ikke så vigtige længere, men min mor siger, at jeg skal tage afsted. Han dør alligevel, om jeg er der eller ej. Jeg tager til The Aces om torsdagen, MUNA og boygenius om søndagen. Jeg tager afsted på Folkemødet Møn, Kulturmødet og Klimafolkemø det. Begynder på fuldtid på kandidaten. Dropper at møde op til forelæsningerne efter den første uge. Jeg kan ikke overskue det. I’ve been counting stars, this world keeps on breaking my heart. I don’t know if I can do it again. Jeg klarer mig gennem kurserne og siger til mig selv, at det er okay at trække vejret. Jeg starter på deltid og er det stadig.
Jeg løfter juledekorationerne og begiver mig ned ad trappen. Da sangen begynder, lige som jeg når kælderen, får jeg tårer i øjnene. Første gang jeg hørte den, føltes det, som om jeg selv kunne have skrevet den. Jeg synger med på omkvædet nede i kælderen. So, don’t tell my mom, I’m fallin’ apart.
De fleste dage snakker jeg ikke med andre end hende. Men jeg fortæller hende aldrig, hvor dårligt jeg egentlig har det. Da hun var på besøg i efteråret sammen med min far, videregav hun et råd fra sin psykolog. Når du bliver ked af det, så tænk på et tidspunkt, hvor du var rigtig glad. Hun får mig til at bryde sammen med det råd. Jeg kan ikke huske, sidste gang jeg var glad. Jeg synger de sidste linjer. So, don’t tell my mom, she’s wearin’ my heart. Her daughter might cry, but she’ll be alright.Klokken er to om natten, og playlisten er løbet tør for sange. Jeg begiver mig op ad trappen og op til stakken af notesbøger, der indeholder fem linjer, jeg skrev, da jeg var 16.
De Ensomme er en bog skabt af og med unge, som føler sig eller har følt sig ensomme. En følelse, der rammer os, når vores sociale behov ikke bliver dækket, og som dukker op på forskellige tidspunkter fra person til person.
I Danmark er der mange unge, der føler sig langvarigt ensomme. Der er så mange, at der er tale om et kendetegn ved den nuværende ungdomsgeneration, der går på tværs af aldersgrupper i ungdommen.
Derfor har vi bedt en række unge om at sætte ord på den ensomhed, de har følt. Det er der kommet 22 vigtige og personlige fortællinger ud af.
I Danmark er der ca. 45.000 unge, som hverken er i job eller under uddannelse. Fra tid til anden bliver de omtalt som “restgruppen” – en statistisk betegnelse, som har til hensigt at generalisere problemet, men som virker stigmatiserende for de unge, der omtales. For hvordan er man til gavn, hvis man bare er til overs?
I De Resterende fortæller unge, hvordan de oplever at være uden for uddannelse og arbejde. Med hudløs ærlighed tager de os med til møder med kommunen, indvier os i det svære parforhold, åbner døren til psykiatrien og deler deres tanker og erfaringer med det danske uddannelsessystem og arbejdsmarked.
Det er vigtigt, at der er fokus på at løse de problemer, som forfatterne i denne bog taler om. Men hvis problemerne reelt skal løses, er man nødt til at sætte sig ind i unges virkelighed, så man faktisk forstår, hvad det er, man forsøger at løse.
Hver tredje hjemløse i Danmark er under 30 år. Men hvornår er man egentlig hjemløs? Og hvordan finder man hjem, hvis man ikke har et?
De Hjemløse er en række historier fortalt af unge, der har oplevet hjemløshed. Her beskriver de, hvordan det er at gå igennem ungdommen med hjemløsheden på ryggen. Vi er med på arbejdspladsen, uddannelsesstedet, hos kommunen, i parforholdet, psykiatrien og misbruget. Men vi er også med i livet efter hjemløsheden, i kritikken af det samfund, som skulle have hjulpet, og i forventningerne til fremtiden.
Fortællingerne i De Hjemløse viser, at der er mange måder at være hjemløs på, når man er ung. De åbner øjnene for en side af sagen, du måske ikke var bekendt med, ikke kendte omfanget af, eller hvis spor du ikke har bidt mærke i før.
Hvad tænker man om sin fremtid, når man bliver førtidspensionist, før man er fyldt 30? Skal man fortsætte med at forfølge de drømme, som ens krop eller sind sætter grænser for?
I De Kronisk Syge møder du unge med kronisk sygdom. De fortæller om deres liv med alle de spørgsmål, som sygdommen rejser. Hver og én udgør deres personlige fortællinger unikke vidnesbyrd, der kan gøre Danmarks sundhedsvæsen, uddannelsessystem og alle os andre klogere på, hvordan man skaber det bedste samfund for unge med kronisk sygdom.
”Det kan give dig et andet perspektiv på, hvordan det er at være det her menneske: Hvordan er det at være dig? For du er ikke bare et tal i en bog eller en sygdom på en liste. Du er et menneske, der har en historie og en fed energi.” - Skrivemakker
Hvad betyder en anbringelse for unges nutid og fremtid? Et spørgsmål, der er helt umuligt at svare på, medmindre man selv har prøvet at blive anbragt. Og selv der, er det svært.
I De Anbragte fortæller unge om deres anbringelse i barndommen og ungdommen. Levende og ærligt beskriver de deres opvækst, mens de reflekterer over, hvad anbringelsen har betydet for dem.
Forfatterne har alle oplevet biologiske forældre, som har haft svært ved at håndtere forældreskabet. Men når du dykker ned i bogens fortællinger, vil du opleve en overflod af nuancer og perspektiver, som illustrerer, at hver forfatter gemmer på sin helt egen historie.
I Danmark gemmer der sig op mod 100.000 unge, som er presset på økonomien. Nogle er fanget i dyre forbrugs- og kviklån, mens andre er fanget i spilafhængighed, hvor vind og tab betyder "prøv igen". Nogle er hæmmet af arbejdsløshed og en dyr husleje, mens andre er havnet på gaden. Nogle er vokset op med en enlig forsørger på kontanthjælp, mens andre sidder fast i moralsk og økonomisk gæld som følge af kriminalitet.
Det er kun et udpluk, for pengepres tager mange former. I 'De Pengepressede' fortæller 20 unge hver deres historie om at have ondt i økonomien.
Hvad sker der, når ens ungdomsliv pludselig bliver udfordret ved, at basale ting som personlig sikkerhed og et tag over hovedet forsvinder? Hvad tænker de unge om deres fortid, nutid og fremtid, når de bliver nødt til at flygte fra deres hjem?
I 2015 søgte flere end to millioner mennesker asyl i Europa – flere end tre gange så mange som året før. Det har påvirket indbyggerne i Europa og er også grundlaget for en lang række forestillinger og fordomme om flygtninge.
De Flygtede er barske og bevægende fortællinger om unges ukuelige tro på fremtiden, og om at skabe en bedre tilværelse end den, de er flygtet fra. Bogen er først og fremmest en række individuelle fortællinger, men det er – i sagens natur – også en bog om flygtningesituation i den tid, hvor den blev skrevet. Og om den i dag.
Alt for mange danske unge tør ikke deltage i samfundsdebatten. For gør det alligevel nogen forskel?
I De Engagerede hører vi fra nogle af de unge, der gerne vil blande sig. Dem, der samler mennesker for at skabe noget. De benytter sig allerede af alverdens talerør, skriver debatindlæg, holder foredrag, stiller sig op på ølkasser og råber. Her har vi samlet dem til ét stort brøl.
For der er heldigvis unge, der ikke kan holde sig tilbage. De har en ild, indignation eller begejstring, der gør, at de engagerer sig i samfundet. De engagerede er alle de unge, der ikke kan lade være. De bygger samfund op nedefra, og der er mange af dem. De er flittige, travle og stærkt inspirerende.
Knap 340.000 unge gennemførte en ungdomsuddannelse i 2019. Næsten 57.000 af dem faldt fra. Hvorfor gjorde de det?
I De Frafaldne fortæller unge, hvordan det opleves at droppe ud af sin ungdomsuddannelse. Fortællingerne nuancerer uddannelsesdebatten, der ofte handler om dem, der klarer sig godt – dem med huen, fremtidsmulighederne og den gode historie.
Vi må ikke kun lade dem, der gennemfører, skrive historien. Der gemmer sig et væld af indsigter blandt dem, som ikke klarer sig igennem ungdomsuddannelserne. Fortællingerne kan anspore dem, der skal forme fremtidens uddannelsessystem, men vigtigst af alt illustrerer de, hvor menneskeligt – og afgørende – det er at ændre kurs.