Jeg var 17 år, da jeg blev anbragt på en døgninstitution. Jeg følte, at jeg var gået i stykker indeni. Jeg troede, at jeg var anderledes end alle andre; at verden i virkeligheden ikke havde plads til sådan én som mig. Jeg var en smule spiseforstyrret, selvskadende og selvmordstruet – og så skulle jeg i hvert fald ikke bo på institution med en flok halvkriminelle ballademagere. Fordomsfuld var jeg tydeligvis også. Virkeligheden er, at man bliver anbragt, fordi man ikke længere kan bo hjemme hos sine forældre.
Min barndom gjorde, at jeg tidligt i mit liv lærte at afkode andre ret hurtigt. Selvom pædagoger senere påstod, at jeg var dårlig til at aflæse andre. På daværende tidspunkt var jeg ikke bevidst om, hvor meget energi jeg brugte på at mærke andres stemninger og følelser. Til sidst var jeg overbevist om, at jeg havde socialangst, fordi jeg fik det dårligt i selskab med mange nye mennesker på én gang.
Derfor var min helt store udfordring ved at bo på institution, at jeg skulle lære forskellige pædagoger at kende, med hver deres holdninger og grænser. Samtidig med, at jeg skulle forholde mig til de andre unge og deres til tider konfliktfulde liv.
Efter den første nat på institutionen var jeg overbevist om, at jeg ikke skulle være der. Jeg havde sovet ekstremt dårligt; sengen var som et cementgulv, og nattevagten begyndte tidligt at jonglere med glas, tallerkener og bestik. Pædagogen, som skulle køre mig i skole, tidsberegnede skævt, og jeg kom for sent. Jeg var ulykkelig, knust og ville ikke tilbage. Men jeg havde ingen andre steder at tage hen.
Da jeg havde fri fra skole, kørte en minibus ind på parkeringspladsen, og en pædagog rullede vinduet ned og præsenterede sig som min kontaktperson. En skaldet mand med briller og en passion for heste. Det er ingen underdrivelse at sige, at vores verdener lå langt fra hinanden. Alligevel fik jeg hurtigt tillid til ham – hvorfor, ved jeg ikke. Måske havde jeg fået tillid til enhver, der havde givet sig tiden til at lytte?
Det krævede tålmodighed at lytte til mig, for jeg havde ikke et sprog for følelser og tanker. Vidste ikke, hvordan man satte ord på det, som foregik indeni. Vi fandt en måde at snakke om tingene på, som fungerede. Han ville nok sige, at det tog timer for mig at formulere, hvad jeg havde på hjerte. Jeg havde følt mig anderledes og forkert i årevis, så det relativt lange tilløb, jeg tog, var måske ikke så underligt endda.
På døgninstitutionen fandt jeg hurtigt ud af, at der var en usagt kamp mellem de voksne og de unge. Nogle af pædagogerne ville sikkert mene, at de unge rottede sig sammen mod dem, så det blev børnene mod de voksne. Men det omvendte skete i lige så høj grad; pædagogerne rottede sig også sammen mod enkelte unge – en noget mere uretfærdig kamp.
Det kom tydeligt til udtryk i måden, som et vagtskifte foregik på. Pædagogerne afløste hinanden tre gange om dagen. Når de gik ind ad døren, var de som oftest i fint humør. Herefter gik de ind på kontoret til ”overlap”. Selvom jeg ikke vidste, hvad de snakkede om, stod det malet i deres ansigter, når de trådte ud ad døren. En konflikt om morgenen eller dagen i forvejen medførte en solidaritetsvrede eller irritation hos pædagogerne, der nu skulle være ved os unge. Det gik sjældent direkte ud over mig, men jeg oplevede alligevel de skift i pædagogernes humør som voldsomme.
Man kan spørge sig selv, om det er et problem: Skal man ikke mærke konsekvensen af, at man har gjort noget forkert? Men prøv at sæt det i perspektiv til en velfungerende familie; mor og datter er lidt oppe at toppes om morgenen, inden de tager i skole og på arbejde. De kommer hjem, og begge parter er som udgangspunkt faldet ned igen; måske giver de hinanden et kram, hvis der alligevel er lidt spændinger i luften. Den tilgivelse, der opstår i det øjeblik, mærker anbragte ikke. Tværtimod får konflikten ny energi, når den videregives under overlappet.
En dag var jeg taget ud at bade med en af de andre unge, og bagefter spiste vi hos min far. På vejen hjem faldt vi i snak med nogle unge drenge på en båd og kom derfor for sent hjem. Drenge var ikke noget, jeg kunne overskue at gå op i. Jeg var ret utryg i situationen, men hende, jeg var sammen med, virkede afslappet, så jeg fulgte bare med. De drak alkohol og viste stolt frem, hvor mange g-strenge de havde scoret i forskellige byer. Hvilket havde en tydelig seksuel tone, som jeg ikke brød mig om.
Der var en del kaos på institutionen, da vi kom hjem, som nok kan sammenlignes med natterend på efterskoler. Jeg blev, forståeligt nok, mødt med en irriteret mine fra pædagogerne, da jeg kom hjem, som provokerede mig - jeg var trods alt teenager.
Morgenen efter nattens festligheder blev jeg vækket gentagende gange af vikaren på en yderst irriterende og skinger måde. I mine papirer kan jeg læse:
Efter nattens udskejelser har jeg siden kl. 8.30 vækket Line og de andre hvert 15. minut, da jeg tænker de ikke skal ligge og sove hele dagen, så de ikke kan sove om natten. Kl. 11.15 stod Line op. Vikarens note kan som sådan lyde fornuftig nok, men det virkede ikke på mig, og jeg blev i trods liggende i sengen, længere tid end jeg ellers havde villet. Da jeg endelig stod op, snakkede vi hverken om, at jeg var kommet for sent hjem eller om natterend.
Om eftermiddagen mødte min hesteglade kontaktperson ind, som jeg havde en god relation til. Samtidig var han én af dem, som var god til at være sur på sine kollegaers vegne, når det handlede om den udadreagerende ballade. Han var bedre til at håndtere min mere selvdestruktive og indadreagerende adfærd.
Derfor gjorde det ekstra ondt, at han blev så tydeligt vred efter overlappet. Jeg kunne med det samme mærke, at jeg ikke skulle være i nærheden af ham den dag. Han var så langt væk fra episoderne, at jeg ville ønske, at han havde været i stand til at se igennem fingre med solidaritetsvreden og i stedet være den voksne, der spurgte ind til mit syn på sagen, fordomsfrit og interesseret.
Det valg tog han ikke. Nattevagten og vikaren om morgenen havde stået for rigeligt dårlig stemning, og han valgte at være på de voksnes side og køre ad samme spor. Han dokumenterede om dagen:
Line har i dag ikke ville snakke med mig, og alligevel var det vigtigt for hende at vide, kl. 22.58, hvornår jeg kom igen. Jeg tænker hun har været flov over sin opførsel i nat, og alligevel. Så er jeg i tvivl om hvor meget hun tænker over det. Far er orienteret om den unge dames opførsel i nat. Han kunne fortælle at de kørte fra ham kl. 22 i mandags, han undre sig hvordan pigerne kunne bruge så lang tid på at cykle hjem.!!
I kæden af overlap og solidaritetsvrede pædagogerne imellem var der ingen, der spurgte mig, hvorfor vi var kommet for sent hjem den aften, og hvor vi havde været henne. Det er heller ikke sikkert, at jeg ville have fortalt det. Muligheden for at tale om den ubehagelige oplevelse på båden fik jeg aldrig. Jeg skulle forstå, at jeg havde gjort noget forkert ved at komme for sent hjem, og så var årsagen ligegyldig. Jeg følte mig dobbelt skyldig, og jeg følte mig alene. Min kontaktperson faldt ned igen, og han var heldigvis ikke sur flere vagter i træk. På overfladen lagde jeg oplevelsen bag mig, men den satte alligevel sine spor.
Det er først mange år efter, jeg har læst, hvad der blev skrevet om mig. At blive beskrevet som ”den unge dame” virker for mig ret nedsættende og negativt. Han har først dokumenteret, lige inden han tog hjem, og det kan derfor virke overraskende for mig, at der stadig var en vrede, som kom så tydeligt til udtryk.
Jeg havde også en kvindelig kontaktperson, som skulle komme til at betyde rigtig meget for mig. Det tog lidt længere tid, før jeg kunne finde ud af, hvilken person hun var. Hun virkede en lille smule skrap, og det skræmte mig lidt. Jeg så undrende til, hvordan en af de unge engang råbte til hende, at hun skulle falde lidt ned og gå ud og ryge en smøg. De havde en relation, der kunne bære, at han sagde sådan, og det virkede tilsyneladende. Andre pædagoger havde nok taget den kommentar ilde op, men hun gik rent faktisk ud og røg. Hun var ikke fejlfri, det er ingen, men én af hendes styrker var, at hun turde anerkende, når hun havde gjort noget forkert. Det gjorde hende menneskelig.
Vi havde mange gode snakke og grundlæggende gav mange af de samtaler, vi havde, mig en følelse af at være menneskelig. Hun talte med mig ligeværdigt. Hun virkede oprigtigt interesseret i, hvad jeg havde at sige, og hvordan jeg så på forskellige ting. Vi snakkede blandt andet om de udfordringer, der kan være i at blive voksen og kvinde. De samtaler, man måske ville have haft med sin mor, havde jeg med hende.
Engang, da vi var ude at gå en tur, bare hende og jeg, spurgte hun mig noget i retning af, om jeg følte mig syg. Jeg havde en del selvmordsforsøg igennem min anbringelse, og jeg havde en følelse af ikke rigtigt at høre til. Samtalen kan jeg ikke huske særlig meget af, men det fik mig til at tænke over det at være syg i forhold til at være udfordret og belastet. Selvom jeg senere fik det noget dårligere, end jeg havde det på det tidspunkt, holdt jeg fast i den samtale. Jeg var ikke syg, selvom det var sådan, systemet senere skulle beskrive mig – jeg havde det bare rigtig svært.
Hun var også god til at gøre de små ting, som gav mig følelsen af at høre til. Hun var altid på arbejde torsdag aften, og samme dag fik vi lommepenge. I en periode, hvor der ikke boede så mange på institutionen, tog vi altid på Baresso og købte to go-iskaffe. Torsdag blev omdøbt til ”Baresso-torsdag”. For mig blev det et lille, hyggeligt ritual, og noget vi gjorde sammen, fordi vi begge havde lyst – men det var ikke en lukket tur; alle, der havde lyst, kunne tage med.
Selvom det blev en tradition, var det ikke planlagt; det var mere en uformel aftale, der lå i luften. Det var bare noget, vi gjorde. Det kan virke underligt at betone betydningen af det, men mange andre ting på institutionen var planlagte på forhånd og virkede derfor mindre ægte. Hun tog med på Baresso hver torsdag, fordi hun også elskede iskaffe og syntes, det var hyggeligt – ikke fordi hendes ansættelse som pædagog gjorde, at hun skulle.
På et tidspunkt sad vi i sofaen og så TV. Der kørte en reklame for Anders Mattesens comedy show ”Anders”, og jeg ville vildt gerne ind og se det. Det ville min kontaktperson også gerne, så vi aftalte at tage afsted sammen. Vi fik bestilt billetter, og på dagen, hvor vi skulle ind og se det, kom hun og hentede mig, selvom hun havde fri.
Det betød uendeligt meget for mig, at hun brugte sin fritid på at tage med mig ind og se et comedy show. Ganske vist fordi hun også gerne selv ville se det, men hun kunne have taget afsted med andre i sit eget private netværk. Alligevel valgte hun at bruge en aften sammen med mig, uden at en arbejdstitel ”tvang” hende til det. I det øjeblik følte jeg mig som et helt menneske - og ikke som et problembarn, som var ved at drukne i systemet.
De relationer, jeg fik med begge mine kontaktpersoner, har haft en enorm betydning for mig. Selvom jeg til tider følte mig rigtig alene, gav de mig en følelse af at betyde noget. I betragtning af, hvor svært jeg havde det, var det værdifuldt, at jeg aldrig følte, at de gav op.
Min mandlige kontaktperson sagde ofte, at hvis jeg holdt op med at tro på mig selv, så ville han gøre det for mig. I min kritiske overgang til voksenlivet var jeg alligevel heldig at møde nogle, som holdt mig oven vande, når livet blev for svært. De var med til at plante en tro på mig selv, som har givet mig viljen til at kæmpe, når livet indimellem bliver svært.
De Ensomme er en bog skabt af og med unge, som føler sig eller har følt sig ensomme. En følelse, der rammer os, når vores sociale behov ikke bliver dækket, og som dukker op på forskellige tidspunkter fra person til person.
I Danmark er der mange unge, der føler sig langvarigt ensomme. Der er så mange, at der er tale om et kendetegn ved den nuværende ungdomsgeneration, der går på tværs af aldersgrupper i ungdommen.
Derfor har vi bedt en række unge om at sætte ord på den ensomhed, de har følt. Det er der kommet 22 vigtige og personlige fortællinger ud af.
I Danmark er der ca. 45.000 unge, som hverken er i job eller under uddannelse. Fra tid til anden bliver de omtalt som “restgruppen” – en statistisk betegnelse, som har til hensigt at generalisere problemet, men som virker stigmatiserende for de unge, der omtales. For hvordan er man til gavn, hvis man bare er til overs?
I De Resterende fortæller unge, hvordan de oplever at være uden for uddannelse og arbejde. Med hudløs ærlighed tager de os med til møder med kommunen, indvier os i det svære parforhold, åbner døren til psykiatrien og deler deres tanker og erfaringer med det danske uddannelsessystem og arbejdsmarked.
Det er vigtigt, at der er fokus på at løse de problemer, som forfatterne i denne bog taler om. Men hvis problemerne reelt skal løses, er man nødt til at sætte sig ind i unges virkelighed, så man faktisk forstår, hvad det er, man forsøger at løse.
Hver tredje hjemløse i Danmark er under 30 år. Men hvornår er man egentlig hjemløs? Og hvordan finder man hjem, hvis man ikke har et?
De Hjemløse er en række historier fortalt af unge, der har oplevet hjemløshed. Her beskriver de, hvordan det er at gå igennem ungdommen med hjemløsheden på ryggen. Vi er med på arbejdspladsen, uddannelsesstedet, hos kommunen, i parforholdet, psykiatrien og misbruget. Men vi er også med i livet efter hjemløsheden, i kritikken af det samfund, som skulle have hjulpet, og i forventningerne til fremtiden.
Fortællingerne i De Hjemløse viser, at der er mange måder at være hjemløs på, når man er ung. De åbner øjnene for en side af sagen, du måske ikke var bekendt med, ikke kendte omfanget af, eller hvis spor du ikke har bidt mærke i før.
Hvad tænker man om sin fremtid, når man bliver førtidspensionist, før man er fyldt 30? Skal man fortsætte med at forfølge de drømme, som ens krop eller sind sætter grænser for?
I De Kronisk Syge møder du unge med kronisk sygdom. De fortæller om deres liv med alle de spørgsmål, som sygdommen rejser. Hver og én udgør deres personlige fortællinger unikke vidnesbyrd, der kan gøre Danmarks sundhedsvæsen, uddannelsessystem og alle os andre klogere på, hvordan man skaber det bedste samfund for unge med kronisk sygdom.
”Det kan give dig et andet perspektiv på, hvordan det er at være det her menneske: Hvordan er det at være dig? For du er ikke bare et tal i en bog eller en sygdom på en liste. Du er et menneske, der har en historie og en fed energi.” - Skrivemakker
Hvad betyder en anbringelse for unges nutid og fremtid? Et spørgsmål, der er helt umuligt at svare på, medmindre man selv har prøvet at blive anbragt. Og selv der, er det svært.
I De Anbragte fortæller unge om deres anbringelse i barndommen og ungdommen. Levende og ærligt beskriver de deres opvækst, mens de reflekterer over, hvad anbringelsen har betydet for dem.
Forfatterne har alle oplevet biologiske forældre, som har haft svært ved at håndtere forældreskabet. Men når du dykker ned i bogens fortællinger, vil du opleve en overflod af nuancer og perspektiver, som illustrerer, at hver forfatter gemmer på sin helt egen historie.
I Danmark gemmer der sig op mod 100.000 unge, som er presset på økonomien. Nogle er fanget i dyre forbrugs- og kviklån, mens andre er fanget i spilafhængighed, hvor vind og tab betyder "prøv igen". Nogle er hæmmet af arbejdsløshed og en dyr husleje, mens andre er havnet på gaden. Nogle er vokset op med en enlig forsørger på kontanthjælp, mens andre sidder fast i moralsk og økonomisk gæld som følge af kriminalitet.
Det er kun et udpluk, for pengepres tager mange former. I 'De Pengepressede' fortæller 20 unge hver deres historie om at have ondt i økonomien.
Hvad sker der, når ens ungdomsliv pludselig bliver udfordret ved, at basale ting som personlig sikkerhed og et tag over hovedet forsvinder? Hvad tænker de unge om deres fortid, nutid og fremtid, når de bliver nødt til at flygte fra deres hjem?
I 2015 søgte flere end to millioner mennesker asyl i Europa – flere end tre gange så mange som året før. Det har påvirket indbyggerne i Europa og er også grundlaget for en lang række forestillinger og fordomme om flygtninge.
De Flygtede er barske og bevægende fortællinger om unges ukuelige tro på fremtiden, og om at skabe en bedre tilværelse end den, de er flygtet fra. Bogen er først og fremmest en række individuelle fortællinger, men det er – i sagens natur – også en bog om flygtningesituation i den tid, hvor den blev skrevet. Og om den i dag.
Alt for mange danske unge tør ikke deltage i samfundsdebatten. For gør det alligevel nogen forskel?
I De Engagerede hører vi fra nogle af de unge, der gerne vil blande sig. Dem, der samler mennesker for at skabe noget. De benytter sig allerede af alverdens talerør, skriver debatindlæg, holder foredrag, stiller sig op på ølkasser og råber. Her har vi samlet dem til ét stort brøl.
For der er heldigvis unge, der ikke kan holde sig tilbage. De har en ild, indignation eller begejstring, der gør, at de engagerer sig i samfundet. De engagerede er alle de unge, der ikke kan lade være. De bygger samfund op nedefra, og der er mange af dem. De er flittige, travle og stærkt inspirerende.
Knap 340.000 unge gennemførte en ungdomsuddannelse i 2019. Næsten 57.000 af dem faldt fra. Hvorfor gjorde de det?
I De Frafaldne fortæller unge, hvordan det opleves at droppe ud af sin ungdomsuddannelse. Fortællingerne nuancerer uddannelsesdebatten, der ofte handler om dem, der klarer sig godt – dem med huen, fremtidsmulighederne og den gode historie.
Vi må ikke kun lade dem, der gennemfører, skrive historien. Der gemmer sig et væld af indsigter blandt dem, som ikke klarer sig igennem ungdomsuddannelserne. Fortællingerne kan anspore dem, der skal forme fremtidens uddannelsessystem, men vigtigst af alt illustrerer de, hvor menneskeligt – og afgørende – det er at ændre kurs.